Vijf snacks die gewoon mogen

Veel snacks die we eten zijn in de basis niet eens zo slecht voor ons. Het zijn vaak de toegevoegde suikers, E-nummers en de bereidingswijze die de snack ongezond maken. Als je deze snacks zelf maakt, kun je ervoor zorgen dat ze alleen de goede dingen bevatten die je wilt. Kom maar op met die healthy snack attack!

Popcorn

Popcorn is niet meer dan gepofte maïs. Op zich geen slecht product, maar door de bereiding in de magnetron (in de zakjes om de popcorn te poffen zitten behoorlijk wat schadelijke stoffen) en de toevoeging van teveel zout, suikers en boter wordt de gezonde maïs opeens een product dat lekker op de heupen gaat zitten.

Dus maak het gewoon zelf!

Koop een zakje pofmaïs. Dit is bijna in elke supermarkt te verkrijgen. Verhit wat olijfolie of kokosolie in een hoge pan en laat dit goed heet worden. Om te testen of de olie heet genoeg is: als de maïskorrel begint rond te draaien als je het in de olie gooit is de olie heet genoeg. Schud er zoveel maïs in totdat de bodem bedekt is. Leg de deksel op de pan en laat de maïs lekker poffen. Schud de pan tussen het poffen door regelmatig, maar laat de deksel op de pan. In een paar minuten heb je hot and steamy popcorn. Kun je echt niet zonder zout, dan kun je er alsnog een beetje (Keltisch zee-)zout overheen strooien. Goed schudden en klaar is je snack popcorn!

Maak het extra lekker door bijvoorbeeld truffelolie bij te doen en Parmezaanse kaas over de popcorn te raspen! Ok iets minder gezond, maar nog steeds ok.

Gezonde snack popcorn zelf maken

Patat van zoete aardappel

Zoete aardappel is eigenlijk geen aardappel, maar een groente. Ook al bevat deze groente koolhydraten. De zoete aardappel bevat een dusdanig laag glycemisch index (namelijk ongeveer 50) dat de suikers niet gelijk als vet in je lichaam worden opgeslagen.

Als je de zoete aardappel in de oven bakt of bijvoorbeeld in goede olie (bijv. kokosolie) mag je hier gewoon zonder schuldgevoel van genieten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Suikervrije kokosmacronen

Wat kokosmacronen zo slecht maakt is de hoeveelheid suiker die er meestal in zit. Die dingen zijn vaak mierzoet. Ik hou er persoonlijk niet zo van. Waar ik wel van hou zijn kokosmacronen met een klein zoetje van bijvoorbeeld honing of helemaal geen zoetje. En zo makkelijk zelf te maken.

Zo maak je zelf heerlijk gezonde kokosmacronen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tacochips met guacamole

Wist je dat tacochips uit niets meer dan maïsmeel en water bestaat? Best gezond toch? Door zelf tacochips in de oven te bakken en met minimaal zout (of geen zout te bestrooien) en te eten met zelfgemaakte guacamole (wie houdt er überhaupt van guacamole uit een potje) zijn tacochips opeens gezond en bewust.

10270108_740638695967331_1605624009_n

Chocolade

Eerder schreef ik al over de gezonde eigenschappen van chocolade en de vijf redenen om meer chocolade te eten. Combineer dit met ovengeroosterde hazelnoten en je hebt een gouden combi.

Zo maak je in een paar minuten een heerlijke hazelnotenchocoladereep. Hmm niet te versmaden!

Gezond recept chocoladereep met hazelnoten van rauwe cacao

Read previous post:
Nieuwe hotspot voor de lunch STEK Amsterdam aan de Wibautstraat in Amsterdam Oost opent 1 juli
Verwacht in Amsterdam oost: lunchspot STEK Amsterdam

Amsterdam Oost is booming, nieuwe hotspots schieten er als paddenstoelen uit de grond. Eerst volgende paddenstoel die staat te popelen...

Close